3. august 2010



En sommerdag i Rosendal


Her er flott selvom det er grått eller flott vær.
Vi hadde en dag av hver.

I Rosendal ligger Baroniet Rosendal
som er det eneste Baroniet i Norge.

I 1665 stod det bryllup mellom Norges rikeste arving og en fattig,men stolt dansk adelsmann.
Karen Mowat og Ludvig Rosenkrantz fikk gården Hatteberg i Kvinnherad i bryllupsgave,og her fikk de bygd sitt vesle slott som de kaldte Rosendal.
Det stod ferdig i 1665.


Kong Christian V av Danmark-Norge opphøyde godset til Baroni i 1668

I Baroniet hadde vi en flott omvisng ...men en ting var synd og det var at det ikke var lov å ta bilder inne.
Vi hadde en vandring gjennom ulike stilepoker. Rom og saler er formet av ulike eiere
gjennom 250 år ,og slottet er fremdeles bevart som et hjem slik de siste eierne forlot det i 1927.

Veggene i barokkrommet-senere biblioteket er kledd med det unike franske tekstiltapetet i
lin og ull fra 1660 årene.

I spisesalen kunne vi beundre noe av det elste Meissen og Kongelig Dansk stråmønsterporselen som finnes i Norge.

 I de forsjellige rommene kunne en beundre ulike møbler,lysekroner,maleri osv
 det en måtte trenge i ett slott .


Etter omvisningen kan en vandre i en flott park og hage.
Den 300 år gamle renessansehagen var et praktfull syn med sitt hav av roser plassert i sirlige labyrintmønster

Synd en ikke kan kjenne den gode lukten av rosene.
♥♥♥
I kjelleren var kjøkkenet og her kunne en vandre gjennom på egenhånd
og det var lov å ta bilder


 

 

 

Skulle du være på disse kanter er Baroniet vel vert ett besøk.


Jeg ønsker at du får en flott august tirsdag
                                                                  ♥♥♥


12 kommentarer:

  1. Heisann
    Har hørt om Baroniet i Rosendal, men ikke vært der. Flotte bilder du viser. Krysser fingrene for fine dager i august og ønsker deg fortsatt god sommer. Klem

    SvarSlett
  2. Tusen takk for alle koselig kommentarer på Facebook og på bloggen. Har ikke vært like flink å gi en lyd tilbake, men det er ikke så lett når datteren på 10 år har beslagt pc'en til en hver tid. Vi har jo vært på hytten og der har vi et mobilt bredbånd, som er gratis å bruke etter kl 17. Og siden de ikke har vært så mange barn for henne å leke med, har jeg latt henne få lov til å bruke pc'en.

    Men nå er vi tilbake i hverdagen, så nå er det "fri flyt" for oss alle.

    Kjempefine bilder du viser, og det ser ut til at dere har hatt en fin tur. Selv har jeg aldri vært i Rosendal, men det står på ønskelisten min.

    Ha en fin dag!

    Klem til deg fra meg

    SvarSlett
  3. Kan tenke meg dere har hatt en fin tur innom Baroniet i Rosendal - vakkert er der!! Flotte bygninger, og ikke minst nydelig blomsterhave :o)

    Ønsker deg en fortsatt flott uke!

    Klem fra Hildegunn

    SvarSlett
  4. Har sett programmer på TV fra Rosendal, og det ser bare lekkert ut, tenker det var litt av en opplevelse.

    Nyt dagen og klem fra meg;)

    SvarSlett
  5. Hei.Tusen takk for titten.Nydelige bilder.Kjempe nydelig sted.Takk for tipset dær kunne jeg tengt meg å ha vært.Nydelige Roser.Ha en riktig fin uke videre.Klem fra Bodil.

    SvarSlett
  6. Ååå, der skulle jeg gjerne vært! kanskje neste års sommerferie?
    Kos dere!
    Klem Igi

    SvarSlett
  7. Har hørt mange ganger om Baroniet, men aldri vært der. Ser veldig flott ut. Norge er et vakkert land, det er ikke en klisje. ☺ Vi har nettopp vært i Vest-Finnmark, nydelig natur der også.

    SvarSlett
  8. Kjenner at jeg fikk veldig lyst til å dra dit nå, mange årsiden sist... En fantastisk eiendom :-)

    Nyyydelige bilder du har tatt.

    Ønsker deg en fiiin tirsdag
    Klem, Nostalgia

    SvarSlett
  9. Hei..

    Det er et sted jeg må skrive på listen min :O)
    Flotte bilder..

    Ha en kos tur til Lappeloftet..

    Klem Linda..

    SvarSlett
  10. Så fine bilder. Rosendal står også på min ønskeliste. Har hørt det skal være flott der.
    Ha en fin kveld.
    Elisabeth

    SvarSlett
  11. Så nydelige bilder... har vært utenfor men ikke i9nne... men det vil jeg en dag..


    kjekt å være feriegjest i områdene rundt oss også..

    klemmer =9

    SvarSlett
  12. Hei,
    her har jeg vært for noen år siden...utrolig flott sted!
    Forsatt god sommer,
    klem Fredrikke :O)

    SvarSlett